Jak na sebe najít čas a doplnit životní energii, i když na to nemáte čas? (podcast 🎧 + článek)

Tak jak to s tím časem na sebe je? Jak si ho udělat, když na to v tom všem náročném fungování okolo nemáte vůbec čas? Otázka, kterou dostávám poměrně často. Mám pro vás super zprávu, existuje na ni docela jednoduchá odpověď.  Tak se na ni společně dneska podíváme.

Dám vám 5+1 zaručených tipů, jak na sebe najít čas a navýšit svoji životní energii, i když na to nemáte čas.

Řeknu vám svoje vyzkoušené tipy, které vám v každodennosti zafungují, a věřím, že si na ně vzpomenete, až zase budete mít pocit, že jste v jednom kole a že vám život tak trochu padá na hlavu.

Pusťte si tohle video a vezměte si k ruce tužku a papír. Protože o inspiraci nebude nouze.

 

Pro poslech podcastu klikněte na tlačítko PLAY.

*****

A pro ty, které nemůžete poslouchat, posílám povídání v textové podobě.

Dneska bych vám chtěla poslat pár myšlenek o tom nejdůležitějším co dělat v momentech, máte pocit, že vám život tak trochu padá na hlavu, cítíte se unavené, nevíte kam dřív skočit, cítíte vnitřní napětí a nervozitu, v zrcadle koukáte nejen po ránu na černý kruhy pod očima a jednoduše máte pocit, že vám chybí životní energie a nic se vám nechce.

Nebo naopak pokud máte pocit, že makáte, nezastavíte se, jedete nadoraz a každý den je jak když běží křeček v kolečku a už nevíte, kde brát energii.

Protože všechny tyto extrémy jsou signálem, že jste někde mimo svůj střed a že by bylo zdravé a hodně užitečné dopřát si ve svém životě změnu a začít dělat věci možná trochu jinak a začít o sebe a o to, jak se skutečně uvnitř sebe cítíte, vědomě pečovat.

Což se lehce řekne, ale dost možná budete argumentovat, že se to hůř udělá, tak jak to udělalo pár z vás, které jste mi poslaly zprávy na Instagramu k mému poslednímu příspěvku.

Jak to teda udělat konkrétně, když na sebe fakt nemáte v dnešní době ani chvilku?

Je mi jasné, že když se teď na chvíli zastavíte a zamyslíte se nad tím, co by tou změnou mohlo být, tak hned z rukávu vysypete několik praktických rad a tipů, co byste pro sebe mohly začít dělat jinak. Velmi pravděpodobně se tam objeví věci jako – mít se víc ráda, víc odpočívat, chodit do přírody, lépe jíst, posilovat imunitu, tolik se nestresovat, otužovat se…

Mohla bych asi pokračovat dál, ale o tom to dneska nemá být a navíc – vy moc dobře víte, co je to vaše.

Všechno tohle víte, ale stejně, když máte hlavu v jednom kole a kolem vás se děje spousta věcí, tak spoustu toho, co „byste měly“ neděláte. A já bych se proto ráda dneska krátce zastavila u toho, kde je zakopaný pes a poslala vám pár myšlenek, jak z toho bludného kruhu ven.

Jestli je totiž něco, co vždycky udělá ženě dobře v momentech, kdy toho má nad hlavu, něco, co jí zlepší náladu, dodá víc vnitřního klidu a pocit, že zvládne cokoli, je to vědomá chvilka pro sebe.

 

Vědomé zastavení a vrácení se na chvíli k sobě dovnitř.

 

Jednoduše každodenní čas pro sebe, kdy nenecháme nikoho, aby nám tu malou chvilku pro sebe vzal.

Jsem si totiž jistá, že právě tyhle chvilky a čas pro sebe jsou to, co každá z nás potřebuje víc než kdy jindy právě v momentech, kdy prožíváme náročné chvíle, kdy toho máme moc a kdy paradoxně máme pocit, že skutečně nemáme na nic čas.

A právě v tomto momentě je velmi užitečné se zastavit a uvědomit si, kam to celé směřuje?

  • Kam směřuje to, že pořád budu říkat, že na sebe nemám ani chvilku, že mi ten čas na sebe nezbývá a že nemám čas na to měnit návyky a začít se každý den dávat na první místo v tom, že se opečuji, budu se sama sobě chvilku věnovat a tu péči si dopřeji?
  • A nejen proto, že chci vypadat dobře, ale hlavně proto, že se chci cítit dobře a chci mít dostatek životní energie. Když si totiž uvědomíte a upřímně odpovíte na tu otázku, kam to celé směřuje, velmi pravděpodobně vám dojde, že takto to půjde akorát tak do pekel.
  • Možná si uvědomíte, že pokud neuděláte změnu, je dost možné, že se za čas ozve vaše tělo a dost razantně vám připomene, jaké jsou vaše priority.

Tak už konec výmluv, že na vědomé chvilky pro sebe není čas!

Tak vás chci dneska moc poprosit – už konec výmluv, že na vědomé chvilky pro sebe není čas. Je na čase si je začít dovolovat a vnímat je jako nutnou a běžnou součást vašeho dne. Vnímat je jako zdravý a každodenní návyk, díky kterému pečujete o své zdraví a o svou životní energii.

Protože kdy jindy, než teď začít svět okolo měnit tím, že začnete energii a péči dopřávat sobě a tomu, jak se skutečně cítíte?

A protože vím, že to někdy není jednoduché a naše kritická mysl často vymyslí stovky způsobů, proč to nejde, než aby se snažila najít řešení, tak vám posílám pár úplně jednoduchých tipů, čím můžete hned začít. A když myslím hned myslím hned dnes.

#1
Čas nikdy nezbyde, čas na sebe si musíte udělat

Co vnímám jako zásadní je uvědomit si, že čas vám nikdy nezbyde. Jestli to máte stejně jako já, tak mi dáte za pravdu, že když budete chtít, vaše mysl vymyslí spoustu činností, které můžete dělat.

Váš to-do list nikdy neskončí, protože vy vždycky něco vymyslíte.

Od pracovních věcí, přes úklid domácnosti, výlety s dětmi, čistku šatníku, kterou pořád odkládáte až třeba po renovaci koupelny nebo kuchyně. Prostě vždycky budete mít co dělat.

Co z toho plyne? Že není cesta čekat, až vám ta chvilka pro sebe zbyde. Naopak. Ten čas na sebe si musíte udělat.

Vy jste ta, která zodpovídá za to, jak si svůj čas rozloží. Všechny máme den dlouhý 24 hodin a liší se právě jen to, do jakých činností těchto 24 hodin rozložíme a čemu v nich věnujeme energii.

#2
Nehledejte hodiny. Každých 5 minut se počítá!

Druhým důležitým uvědoměním je fakt, že není potřeba hledat hodiny. Když teď máte pocit, že na sebe nemáte ani chvilku a najednou se rozhodnete, že chcete hodinu denně, tak to pro vaši mysl může být velký skok a budete mít tendenci to za pár dní vzát. Prostě vám do toho něco vleze a návyk je fuč.

Proto k sobě buďte laskavé a začněte pomalu!

Začněte s malými pětiminutovkami, ale dopřávejte si je během celého dne. Schválně si dejte vědomě 5 minut chvilku pro sebe každou hodinu. Nebo každou druhou hodinu. A fakt se v těch 5-ti minutách věnujte sobě. Jen tak seďte, dýchejte, protáhněte se nebo se natáhněte s zavřete oči. Prostě 5 minut jen pro vás každou hodinu. Tohle je reálné i s dětmi, i když podnikáte, i když musíte vařit…

Když si pak ale sečtete ten celkový čas, tak kdybyste to dělaly jen mezi desátou až 18 tou hodinou, tak to je 8×5 minut času jen pro sebe a to je 40 minut! Ale když vám řeknu, ať si uděláte každý den 40 minut na sebe, tak si budete ťukat na čelo.

Takže začněte v malém, ale začněte!

A jestli máte pořád pocit, že to nejde a že je to nemožné si udělat každou hodinu 5 minut – tak udělejte jedno. Začněte si zaznamenávat a počítat, kolikrát za den vezmete do ruky telefon a děláte tam věci, jako scrolování na facebooku, Instagramu, čtení zpráv, které teď můžete odložit. Děláte to proto, že potřebujete na chvíli vypnout, utéct, změnit pozornost. Tak tohle přestaňte dělat a místo toho chvilku nedělejte nic. Uvidíte, jak to bude skvělý!

#3
Udělejte si z chvilky pro sebe každodenní návyk

Z tohoto návyku dělání si malých chvilek pro sebe během dne si udělejte návyk. Udělejte si z toho každodenní součást dne. Protože náš život nemění jen ty zásadní věci a přelomové transformační události. Naopak.

Náš život utváří obyčejná každodenní realita. Ty každodenní rutiny, které děláme a ty zdánlivě malé každodenní návyky a samozřejmosti.

Jenže tyto návyky nám buď prospívají a nebo naopak. A dává smysl se jim vědomě věnovat. To je mimochodem jedním ze záměrů Klubu Magicky ženská, který jsem otevřela a do kterého se můžete přidat taky.

Protože právě vědomé budování pozitivních návyků v péči o sebe je tím, co podpoří naši životní energii a i to, jak se budeme cítit a jak budeme vypadat. A nejen teď, za týden nebo za měsíc. Ale jak budeme vypadat za tři roky, jak se budeme cítit za 5 let. Tohle všechno už teď můžete ovlivnit tím, že se naučíte posilovat a tvořit si pozitivní návyky v péči o sebe. A spousta z nich nezabere ani těch 5 minut.

Takže se moc přimlouvám, aby tyto vědomé chvilky pro sebe byly jedním z vašich každodenních návyků, které nebudete vynechávat.

#4
Zaznamenávejte si to a mějte svůj denní check list

Jedna z úplně nejjednodušších metod, jak si pomoct posilovat nový návyk, je dělání chceck listů. Ruku na srdce, kdo taky miluje ten pocit, kdy si můžete něco odškrtnout jako hotové? Já se úplně upřímně přiznám, že si na svůj to-do list sem tam zpětně připíšu i něco, co tam ani nebylo a udělala jsem to, jen kvůli tomu pocitu, že to je hotové.

A právě dělání chceck listů je skvělá vychytávka, jak se udržíte na cestě, jak udržíte pozornost a jak se každý den posunete o krůček dál a zažijete zas a zas ten pozitivní pocit, že je to hotový.

Je to totiž právě tenhle skvělý pocit, který vás začne bavit a budete ho chtít zažívat zas a znova.

Každý den si zaznamenej úspěch.Není to jen můj výmysl, tohle je vědecky dokázané, že to funguje a já jsem tento měsíc ženám v Klubu Magicky ženská sdílela výpisek ze zajímavého zahraničního podcastu, kde se právě o důležitosti dělání chceck listů při budování nových návyků taky hovoří.

Když si totiž vylepíte na ledničku nebo do svého diáře takovou svoji mapu, kam chcete dojít a každý den si do ní zaznamenáte ten jeden krok, tak se vám za 15 dní nebude chtít přestat a budete ten další krok zase chtít udělat. Věřte mi, mám to vyzkoušené na spoustě věcí v péči o sebe – ať se to týká návyků v péči o pleť nebo v otužování.

#5
Začněte hned a přestaňte čas na sebe odkládat

Předposledním a zásadním tipem je jednoduše jít do akce. Ať to zní jakkoli jednoduše a primitivně, tohle bývá jedním z největších kamenů úrazu. Prostě jen se o tom mluví a nic se neděje. Možná plánujete, říkáte si – jo začíná s tím, až dokončím tohle a douklidím támhle to a ještě vyklidím myčku a pak už to udělám a pak vám do toho někdo zavolá, vzbudí se dítě a najednou zjistíte, že pořád nic. Že jste se ani chvilku nezastavily.

  • Takže přestaňte plánovat.
  • Udělejte to hned.
  • Ne zítra, ne v pondělí, ne od nového týdne. Hned teď si udělejte svoji pětiminutovku pro sebe. Začne vám to fungovat, to mi věřte.

A na závěr dnešních tipů ještě jeden od srdce.

Najděte si v tom všem radost!

Najděte si chvilky pro sebe, který vás budou bavit a fakt vám budou dobíjet baterky. Protože o tom to je. Jde o to udělat si na sebe bez výmluv a pocitu nucení vědomě čas a dopřát si to, že nejdřív ze všeho dopřejete každý den energii samy sobě. Protože teprve tehdy ji budete mít dost na všechno a všechny další ve vašem životě. To je prostě nezpochybnitelný fakt a je na každé z nás, jak se k tomu postavíme.

Tak vám držím moc palce, ať najdete tu svoji cestu a budu ráda, když mi napíšete, jak se vám dnešní tipy líbily a jaké AHA myšlenky vám dnešní poslouchání přineslo.

A pro ty z vás, které máte chuť pro sebe a budování svých návyků v péči o sebe ve svém životě fakt přivítat a nebýt na to samy, tak zvu do Klubu Magicky ženská, kam se můžete kdykoli přidat a být součástí skvělého online prostoru a komunity stejně naladěných žen, které mají stejný záměr – cítit se spokojeně a líbit se samy sobě no a taky se můžete přidat na Instagramu Magicky ženská, kde sdílím každý den něco zajímavého ze života.

Tak se mějte krásně, díky moc, že jste tu byly a těším se zase příště.

Míša

Michala Měřínská
Už více než 15 let pracuje se ženami a ukazuje jim cesty, jak podpořit přirozenou krásu a ženskost. Pomáhá ženám cítit se sebejistě, líbit se samy sobě a dopřát si péči o sebe i v každodenním shonu.

Míša je maminkou dvou malých kluků, manželkou a taky úspěšnou podnikatelkou. Říká, že krása každé ženy začíná v její hlavě a že čas pro sebe je o prioritách, o lásce a úctě sama k sobě.

Je autorkou projektu Magicky ženská a stejnojmenné knihy, kterou četlo už více jak 18 000 žen. Provází ženy intenzivními online kurzy a pomáhá měnit životy žen v motivačním online Klubu Magicky ženská.
Komentáře